Tynset Friskliv

 

Tynset Friskliv er et treningssenter i regi av Tynset Idrettsforening.

Dette er et senter for alle.

Vi har utholdenhetsapparater, styrkeapparater og løsvekter.

Vi har også ca 25 ulike gruppetimer i uken avhengig av sesong.

Velkommen!

 

e-post:
friskliv@tynsetidrett.no 

 

Telefon: 40 19 13 31

 

Adresse: 

Ramm Østgaards gate 8

2500 Tynset

 

Vipps: 

Drop-in utenom åpningstid?

Vipps til 

nr.: 93743 

Skip Navigation Links.
Skip Navigation Links.

Linker

www.tynsetidrett.no/160.Tynset-IF.html

 

 

 

www.antidoping.no/regler/dopinglisten/

 

 

www.tynsetturlag.org/1103.160.Turlagets-framside.html

 

 

 

Kondis.no 

Laktattest og makspulstest!

Teste laktatterskel  

Hvor fort du løper på melkesyreterskel, er avgjørende for hvordan du vil prestere når du løper. Vi tilbyr test av din melkesyreprofil.

Laktatprofil

Melkesyreterskel (anaerob terskel) er den høyeste pulsen du kan ha uten at det hoper seg opp melkesyre (laktat). Kroppen klarer altså å eliminere like mye melkesyre som den produserer, og du unngår å bli stiv.

 

Etter hvert som du blir bedre trent kan du trene på høyere puls uten å få en opphopning av melkesyre.

 

Testen  

Du løper på tredemølle med pulsklokke. Rolig oppvarming i ca 10 min. Etter oppvarmingen løper du intervaller på 5 min

 

I mellom intervallene har du 30 sek pause hvor vi måler melksyrekonsentrasjonen i blodet. På neste intervall økes intensiteten. Dette pågår til vi har funnet melkesyreterskelen.

 

Som oftest må man løpe mellom 4 og 6 drag.

 

Varigheten på testen varierer, men sett av ca 1 time.

 

Pris:  

Medlem: 700,-

Ikke medlem: 900,-

 

 

Makspulstest 

Om du har en pulsklokke kan det være lurt å ta en makspulstest for å vite om du ligger i riktig intensistetssone.

 

Makspulsen din er individuell, du kan ikke trene den opp og den synker med laderen. Tommelfingerregelen om 220 minus alder er ofte ikke presis nok.

 

Det kan være vanskelig å oppnå maksimal puls alene, dermed kan det være greit å ta en test. Jo bedre trent du er jo letter er det å presse seg til det maksimale.

 

Testen 

Rolig oppvarming i 15-20 minutter. Viktig å ikke komme over melkesyreterskel på oppvarmingen. Videre skal du løpe drag på 3-4 minutter med stigning på tredemølla. 1-2 minutters pause i mellom dragene.

 

Første drag skal være hardt, men kontrollert, på siste drag skal det være spurt siste halvdel slik at du får presset deg maksimalt.

 

Pris: 

Medlem: 500,-

Ikke medlem: 700,-